المقالات الحديثة
recent

الابتكار الوظيفي: أداة التمكين في بيئة مدرسية ذكيةWorkplace Innovation: A Tool for Empowerment in a Smart Educational Environment


🟪 المقال الثاني


العنوان:


الابتكار الوظيفي: أداة التمكين في بيئة مدرسية ذكية



إن المهارات الابتكارية لم تعد حكرًا على المبدعين، بل أصبحت مطلبًا أساسيًا لكل موظف يسعى إلى التمكين الذاتي والمساهمة في تطوير مؤسسته. وتؤكد نتائج الدراسة أن الابتكار يمثّل المحرك الأقوى لتمكين موظفي مؤسسة الإمارات للتعليم المدرسي، خصوصًا حين يُدعم بالتحفيز ويُدمج في بيئة رقمية ذكية.


الابتكار لا يعني فقط تقديم فكرة جديدة، بل هو منظومة من الطلاقة الفكرية والمرونة والأصالة والحساسية لحل المشكلات، وهذه العناصر تصبح ذات أثر فاعل عندما يُمنح الموظف الحرية والثقة والدعم المؤسسي. وبتفعيل هذه المنظومة، يتحول المعلم أو الإداري إلى صانع تغيير حقيقي داخل المؤسسة التعليمية.


في ظل التحول الذكي الذي تتبناه دولة الإمارات، يصبح الابتكار حجر الأساس لكل مبادرة تربوية ناجحة. ولا بد للمؤسسات التعليمية من تصميم بيئات عمل تستثمر في قدرات موظفيها، وتشجعهم على التجريب، وتحتفي بنجاحاتهم، وتتعامل مع الفشل كفرصة للتعلم.


المصدر: دراسة الدكتوراة – د. بدر رمضان الحوسني (2024) “دور التحفيز كمتغير وسيط بين الابتكار والحكومة الذكية في تمكين موظفي مؤسسة الإمارات للتعليم المدرسي”.





English Version:




🟩 Article 2




Title:



Workplace Innovation: A Tool for Empowerment in a Smart Educational Environment



English Text:



Innovative skills are no longer exclusive to creatives—they are now a core requirement for any employee aiming for self-empowerment and institutional development. The study confirms that innovation is the strongest driver of empowerment for employees at the Emirates School Education Foundation, particularly when supported by motivation and integrated into a smart digital environment.


Innovation is not merely about new ideas; it encompasses fluency, flexibility, originality, and problem sensitivity. These elements become truly effective when employees are granted freedom, trust, and institutional support. With this empowerment, teachers and administrators become genuine agents of change within their schools.


As the UAE advances in its smart transformation agenda, innovation becomes the cornerstone of every successful educational initiative. Educational institutions must create work environments that invest in their staff’s capabilities, encourage experimentation, celebrate achievements, and treat failure as a learning opportunity.


Source: PhD Dissertation – Dr. Badr Ramadan Alhosani (2024) “The Role of Motivation as a Mediating Variable between Innovation and Smart Government in Empowering Employees of the Emirates School Education Foundation.”






From Blogger iPhone client
Albder.com

Albder.com

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

يتم التشغيل بواسطة Blogger.