Posts

Showing posts from July 28, 2016

Self-awareness – the ability to know one's emotions, strengths, weaknesses, drives, values and goals and recognize their impact on others while using gut feelings to guide decisions. Self-regulation – involves controlling or redirecting one's disruptive emotions and impulses and adapting to changing circumstances. Social skill – managing relationships to move people in the desired direction Empathy – considering other people's feelings especially when making decision Motivation – being driven to achieve for the sake of achievement.

Image
Self-awareness  – the ability to know one's emotions, strengths, weaknesses, drives, values and goals and recognize their impact on others while using  gut feelings  to guide decisions. Self-regulation  – involves controlling or redirecting one's disruptive emotions and impulses and adapting to changing circumstances. Social skill  – managing relationships to move people in the desired direction Empathy  – considering other people's feelings especially when making decision Motivation  – being driven to achieve for the sake of achievement. https://en.wikipedia.org/wiki/Emotional_intelligence#cite_note-:3-88

ويبقى أن تتبنى المدارس مفهوم الذكاء العاطفي ، بغرض تطوير قدرات الطالب العاطفية و التي تـُهمل خلال مراحل التدريس المدرسي . فمن هنا تتأسس مشاكل العنف والسلبية والعناد والشغب والتخريب أو اللامبالاة وقلة الثقة بالنفس وقلة الرادع الضميري أو الديني بل أيضا الإدمان . ذلك لأن الذكاء الذي يعرفه العامة لا يغطي مساحات القدرات العاطفية التي تفسر الحاجات الأساسية للنفس البشرية . ويبقى الاجتهاد الشخصي أو تدخل الأهل هو المفعل الأساسي لتطوير قدرات الذكاء العاطفي. تمثل قدرات الذكاء العاطفي أكثر من 85% من الأشياء التي تميز بين المديرين اللامعين و المديرين المتوسطين" أي ان المهارات التقنية لا تكفي من دون المهارات العاطفية التي يمكن أن تختصر في : 1-معرفة كيف تشعر أنت و الأخرون و كيفية التصرف حيال هذا الأمر. 2-معرفة ما يجعلك تشعر بأنك بحالة جيدة, وما يجعلك تشعر أنك بحالة سيئة, و كيف تحول السيئ إلى جيد. 3-امتلاك الوعي العاطفي, و الحساسية و المهارات التي تساعدك في ان نبقى ايجابي و تزيد من سعادتنك ورفاهيتنك إلى الحد الأقصى على المدى الطويل.

Image
ويبقى أن تتبنى المدارس مفهوم  الذكاء العاطفي  ، بغرض تطوير قدرات الطالب العاطفية و التي تـُهمل خلال مراحل التدريس المدرسي . فمن هنا تتأسس مشاكل العنف والسلبية والعناد والشغب والتخريب أو اللامبالاة وقلة الثقة بالنفس وقلة الرادع الضميري أو الديني بل أيضا الإدمان . ذلك لأن الذكاء الذي يعرفه العامة لا يغطي مساحات القدرات العاطفية التي تفسر الحاجات الأساسية للنفس البشرية . ويبقى الاجتهاد الشخصي أو تدخل الأهل هو المفعل الأساسي لتطوير قدرات الذكاء العاطفي. تمثل قدرات الذكاء العاطفي أكثر من 85% من الأشياء التي تميز بين المديرين اللامعين و المديرين المتوسطين" أي ان المهارات التقنية لا تكفي من دون المهارات العاطفية التي يمكن أن تختصر في : 1-معرفة كيف تشعر أنت و الأخرون و كيفية التصرف حيال هذا الأمر. 2-معرفة ما يجعلك تشعر بأنك بحالة جيدة, وما يجعلك تشعر أنك بحالة سيئة, و كيف تحول السيئ إلى جيد. 3-امتلاك الوعي العاطفي, و الحساسية و المهارات التي تساعدك في ان نبقى ايجابي و تزيد من سعادتنك ورفاهيتنك إلى الحد الأقصى على المدى الطويل. https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B0%D9%83%D8%A

Emotional intelligence: Implications for personal, social, academic, and workplace success صفحة 1 الذكاء العاطفي: الآثار المترتبة على الشخصية والاجتماعية، الأكاديمية، والنجاح في مكان العمل

Image
http://ei.yale.edu/wp-content/uploads/2013/09/pub184_Brackett_Rivers_Salovey_2011_Compass-1.pdf الترجمة https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=ar&prev=search&rurl=translate.google.ae&sl=en&u=http://ei.yale.edu/wp-content/uploads/2013/09/pub184_Brackett_Rivers_Salovey_2011_Compass-1.pdf&usg=ALkJrhh5A9TMyoeZ-gcwV2j1DoEIny4mlA

What is a team? The label is often used interchangeably with 'group' and yet team as we understand it has a very specific meaning. The difference very largely lies in the direction of action. A group can exist and yet not achieve much. A team, on the other hand, is ACTION ORIENTATED. It has a clear purpose and it is a purpose

Image
What is a team? The label is often used interchangeably with 'group' and yet team as we understand it has a very specific meaning. The difference very largely lies in the direction of action. A group can exist and yet not achieve much. A team, on the other hand, is ACTION ORIENTATED. It has a clear purpose and it is a purpose which is shared by its members. There are a number of features of a team which make it different from a group: In an effective team, members share a high level of commitment to achieving the common objective. Members of an effective team experience a high level of satisfaction from being part of and working with the team. In an effective team, members work well together in an integrated way, with a high level of awareness and appreciation of each others' strengths. An effective team shows a high capability for solving its own problems. The skills exist and there is a willingness to act. Most important from the organization’s point of v