🟪 المقال التاسع
العنوان:
Smart Motivation: Engineering Human-Centered Drive
التحفيز الذكي: نحو هندسة دافعية تُراعي الإنسان
النص العربي:
في ظل التحولات الرقمية والذكية، لم يعد من المجدي التعامل مع التحفيز كأداة تقليدية تعتمد فقط على المكافآت والعقوبات. بل إن مفهوم “التحفيز الذكي” يتطلب رؤية شمولية تُراعي التفاوت البشري في الدوافع، وتدمج بين الأدوات الرقمية والاحتياجات النفسية للموظف.
تُظهر الدراسة أن التحفيز لا يُقاس فقط بعدد الحوافز، بل بمدى ملاءمتها لهوية الموظف، وقيم المؤسسة، وتطلعات العمل. فالموظف الذي يشعر بأن نظام التحفيز يعكس جهوده بصدق سيكون أكثر التزامًا، وأعلى انتماءً، وأكثر قابلية للمبادرة والتجديد.
وعليه، فإن المؤسسات التعليمية الذكية مطالبة بتطوير أنظمة تحفيز مرنة، شخصية، ومستجيبة، تُمكّن الموظف لا أن تُخضعه. فكل نظام تحفيزي لا يُعزز الشعور بالكرامة والعدالة، هو نظام يهدر طاقة المؤسسة ويُبدد ولاء الأفراد.
المصدر: دراسة الدكتوراة – د. بدر رمضان الحوسني (2024) “دور التحفيز كمتغير وسيط بين الابتكار والحكومة الذكية في تمكين موظفي مؤسسة الإمارات للتعليم المدرسي”.
English Version:
🟩 Article 9
Title:
Smart Motivation: Engineering Human-Centered Drive
English Text:
In an era of digital and smart transitions, motivation can no longer be treated as a traditional tool limited to rewards and punishments. The concept of “smart motivation” requires a holistic perspective—one that considers individual differences in human drive and integrates digital tools with employees’ psychological needs.
The study shows that motivation isn’t measured by the number of incentives but by how well they align with the employee’s identity, the institution’s values, and the goals of the work. An employee who feels that the motivation system genuinely reflects their effort is more committed, loyal, and proactive.
Smart educational institutions must therefore develop flexible, personalized, and responsive motivational systems that empower rather than control. Any incentive system that fails to uphold dignity and fairness risks draining institutional energy and eroding employee loyalty.
Source: PhD Dissertation – Dr. Badr Ramadan Alhosani (2024) “The Role of Motivation as a Mediating Variable between Innovation and Smart Government in Empowering Employees of the Emirates School Education Foundation.”
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق