🟪 المقال العاشر
العنوان:
Innovation Through Empowerment: From Ideas to Institutional Impact
الابتكار في ظل التمكين: من الفكرة إلى الأثر المؤسسي
النص العربي:
إن الابتكار ليس منتجًا نهائيًا بل مسار يتطلب بيئة محفّزة، وثقافة مؤسسية تحتضن الاختلاف، وتقبل التجريب، وتؤمن بقدرة الموظف على الإبداع. وتوضح الدراسة أن التمكين الوظيفي هو الحاضنة الرئيسية التي تجعل من الأفكار الابتكارية مشاريع قابلة للتنفيذ والتأثير.
حين يُمنح الموظف حرية اتخاذ القرار، ويتلقى الدعم والتقدير، فإنه يبدأ في تحويل معارفه إلى حلول عملية. وإذا أضيفت إلى ذلك أدوات الحكومة الذكية، أصبح الابتكار مؤسسياً، لا فرديًا، وانعكست ثماره على الأداء العام وجودة الخدمات التعليمية.
الفرق بين الفكرة التي تُمكّن وبين الفكرة التي تُجهَض، هو مدى نضج بيئة التمكين التي تتلقاها. فالمؤسسات التي لا تستثمر في التمكين، حتى لو امتلكت عقولًا مبتكرة، تبقى حبيسة الروتين، وتفقد قدرتها على التطور المستدام.
المصدر: دراسة الدكتوراة – د. بدر رمضان الحوسني (2024) “دور التحفيز كمتغير وسيط بين الابتكار والحكومة الذكية في تمكين موظفي مؤسسة الإمارات للتعليم المدرسي”.
English Version:
🟩 Article 10
Title:
Innovation Through Empowerment: From Ideas to Institutional Impact
English Text:
Innovation is not a final product—it’s a journey that requires a motivating environment, an inclusive culture, and belief in employees’ creative capacity. The study confirms that workplace empowerment is the primary incubator that transforms innovative ideas into executable and impactful initiatives.
When employees are granted decision-making authority and receive support and recognition, they begin turning knowledge into practical solutions. With smart government tools added to the mix, innovation shifts from being personal to institutional, elevating overall performance and educational service quality.
The difference between a flourishing idea and a dismissed one lies in the maturity of the empowerment culture surrounding it. Institutions that fail to invest in empowerment—even with brilliant minds—remain trapped in bureaucracy and lose their ability to evolve sustainably.
Source: PhD Dissertation – Dr. Badr Ramadan Alhosani (2024) “The Role of Motivation as a Mediating Variable between Innovation and Smart Government in Empowering Employees of the Emirates School Education Foundation.”
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق