المقالات الحديثة
recent

Empowerment Culture: From Centralization to Self-Initiative ثقافة التمكين: من المركزية إلى المبادرة الذاتية


🟪 المقال الخامس




العنوان:


Empowerment Culture: From Centralization to Self-Initiative

ثقافة التمكين: من المركزية إلى المبادرة الذاتية



النص العربي:



تُظهر الدراسة أن ضعف تمكين الموظفين في المؤسسات التعليمية لا يرتبط فقط بغياب الأنظمة، بل بغياب الثقافة التنظيمية الداعمة. فالمركزية المفرطة وغياب الثقة تعيقان مشاركة الموظف في اتخاذ القرار، وتفرغ الابتكار من محتواه العملي، وتحوّل الحكومة الذكية إلى أدوات شكلية.


التمكين لا يُفرض بتوجيه إداري، بل يُبنى عبر ترسيخ ثقافة تنظيمية تؤمن بالإنسان، وتُشجعه على المبادرة، وتعتبر الخطأ جزءًا من التعلم، لا مبررًا للعقاب. ولهذا، لا يمكن الحديث عن بيئة تعليمية ذكية دون منظومة تشجع على الاستقلالية، وتُفسح المجال للتجريب، وتُعزز الشعور بالملكية الوظيفية.


الانتقال من المركزية إلى ثقافة التمكين يتطلب قادة تربويين يتبنون الفكر التشاركي، ويُوزعون الصلاحيات بوعي، ويُصغون للأفكار الناشئة من الميدان، فهذه الثقافة هي البنية الحقيقية لأي تمكين مستدام.


المصدر: دراسة الدكتوراة – د. بدر رمضان الحوسني (2024) “دور التحفيز كمتغير وسيط بين الابتكار والحكومة الذكية في تمكين موظفي مؤسسة الإمارات للتعليم المدرسي”.





English Version:




🟩 Article 5




Title:



Empowerment Culture: From Centralization to Self-Initiative



English Text:



The study shows that the lack of employee empowerment in educational institutions is not merely due to the absence of systems but the absence of a supportive organizational culture. Excessive centralization and lack of trust hinder employee participation in decision-making, drain innovation of practical value, and reduce smart government tools to superficial functions.


Empowerment cannot be imposed by directive—it must be cultivated through an organizational culture that believes in people, encourages initiative, and sees mistakes as part of the learning process rather than grounds for punishment. Thus, a truly smart educational environment requires a system that promotes independence, experimentation, and a sense of ownership.


Transitioning from centralization to an empowerment culture demands educational leaders who embrace participatory thinking, delegate authority with intention, and listen to grassroots ideas. This culture forms the real infrastructure of sustainable empowerment.


Source: PhD Dissertation – Dr. Badr Ramadan Alhosani (2024) “The Role of Motivation as a Mediating Variable between Innovation and Smart Government in Empowering Employees of the Emirates School Education Foundation.”



From Blogger iPhone client
Albder.com

Albder.com

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

يتم التشغيل بواسطة Blogger.