المقالات الحديثة
recent

Smart Transformation in Education: From Technology to Trust التحول الذكي في التعليم: التمكين يبدأ من التقنية وينتهي بالثقة


🟪 المقال الثامن




العنوان:

Smart Transformation in Education: From Technology to Trust


التحول الذكي في التعليم: التمكين يبدأ من التقنية وينتهي بالثقة



النص العربي:



لقد أصبحت الحكومة الذكية خيارًا استراتيجيًا في دولة الإمارات، لا فقط لتطوير الخدمات، بل لإعادة تشكيل علاقة المؤسسة بالموظف. وتُبيّن الدراسة أن التحول الرقمي في المؤسسات التعليمية لا يحقق أهدافه ما لم يُصاحب بثقافة تمكينية تمنح الموظف حرية التصرف وتُحمّله المسؤولية.


التقنية وحدها لا تكفي، فحتى أعقد الأنظمة الرقمية تصبح عبئًا إذا لم يشعر الموظف بالانتماء، وإذا لم يُدع للمشاركة في القرار أو يُكافأ على مبادرته. أما حين تُبنى الثقة، ويتحول الجهاز الذكي إلى أداة دعم، فإننا نرى تحولًا في الأداء، وتقدمًا في جودة الخدمات التعليمية.


التحول الذكي لا يُقاس بعدد التطبيقات، بل بمدى قدرة النظام على تمكين الإنسان، وتبسيط الإجراءات، وتحفيز الإبداع. لهذا، لا بد أن تُصمم أنظمة التعليم الذكي بالتوازي مع برامج التحفيز والتمكين، لضمان استدامة الفاعلية.


المصدر: دراسة الدكتوراة – د. بدر رمضان الحوسني (2024) “دور التحفيز كمتغير وسيط بين الابتكار والحكومة الذكية في تمكين موظفي مؤسسة الإمارات للتعليم المدرسي”.





English Version:




🟩 Article 8




Title:



Smart Transformation in Education: From Technology to Trust



English Text:



Smart government has become a strategic choice in the UAE—not just to enhance services but to redefine the relationship between the institution and its employees. The study highlights that digital transformation in educational institutions cannot succeed without an empowering culture that grants autonomy and fosters responsibility.


Technology alone is not enough. Even the most advanced digital systems become burdensome if employees lack a sense of belonging, are excluded from decisions, or unrewarded for their initiatives. But when trust is built and technology is used to support rather than control, performance improves and educational service quality rises.


Smart transformation is not measured by the number of apps, but by the system’s ability to empower people, simplify processes, and spark creativity. Therefore, smart education systems must be designed in parallel with empowerment and motivation programs to ensure lasting effectiveness.


Source: PhD Dissertation – Dr. Badr Ramadan Alhosani (2024) “The Role of Motivation as a Mediating Variable between Innovation and Smart Government in Empowering Employees of the Emirates School Education Foundation.”





From Blogger iPhone client
Albder.com

Albder.com

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

يتم التشغيل بواسطة Blogger.