الثلاثاء، 4 أكتوبر 2011

نموذج خطة عمل مشروع تربوي







مقدمة :
إن التخطيط السليم لأي عمل هو مطلب مهم في الحياة وفي كل المجالات سواء التربوية منها أو الجوانب الأخرى ، وحيث أن الأمر كذلك فإن التخطيط المعد و المنسق لأي عمل تربوي يجب أن يكون ضمن أولويات كل معلم يعمل في التربية و التعليم ليس في حدود الدرس فقط وإنما يتعدى ذلك ليشمل جميع جوانب التربية و التعليم المختلفة سواء ذات العلاقة المباشرة بعمل المعلم أو تلك التي يطلب منه الاستزادة منها و التي قد تكون ذات عائد ومردود ايجابي في سير العملية التعليمية بجوانبها المتعددة .

ومع ازدحام الأفكار التي قد تراود المعلم حول أمر ما ، كان لابد من تنظيم هذه الأفكار وترتيبها بحيث يتمكن بعد ذلك المعلم من الخروج بنتيجة ايجابية من وراء هذه الأفكار المنظمة ، وعلى هذا الأساس كانت هذه الأسطر و الفقرات في هذا الموضوع حيث المحاولة الجادة في وضع بعض النقاط التي قد تساعد المعلم الراغب في تنفيذ أي عمل تربوي على الدقة في التنفيذ وذلك من خلال عرض الآلية المناسبة له .

سيتم تناول التعريف بالمشروع و الهدف منه و الفئة المنفذة له والمستهدفة منه وغيرها من الخطوات التي تساعد على الإعداد الجيد للمشروع قبل الإقدام على تنفيذه سواء من قبل المعلم أو أي جهة معنية به .
كل ذلك وغيره هو محاولة مني للإسهام في خدمة العمل التربوي في هذه المنطقة بشكل خاص وعلى مستوى الوزارة بشكل عام في ظل القيادة الحكيمة لمولانا حفظه الله ورعاه .

التعريف بالمشروع :
أولا وقبل كل شيء لابد للمعلم أن يضع ضمن أفكاره المبدئية وضع مسمى للمشروع الذي يريد تنفيذه ، ثم التعريف بهذا المشروع من منطلق ذلك المسمى ، وذلك حتى يتسنى لكل مطلع على هذا المشروع معرفة الفكرة منه و التي قد تعينه على فهم الخطوات اللاحقة له .
فالتعريف بالمشروع هو ضمن أولى الخطوات التي يجب أن يحضر لها المعلم ذهنيا وكتابيا حتى يتمكن من إعطاء الصورة الحقيقية و المناسبة عن هذه الفكرة التي يرغب في تنفيذها أو التي يرغب في أن ينفذها الآخرون وهذا مما يساعد لاحقا على التنفيذ الصحيح لها دون أدنى شك .
الهدف من المشروع :
لا يمكن لأي مشروع أو عمل تربوي أن يكون قد وجد اعتباطا كما أنه لا يمكن أن ينتهي بذلك الحال ، فالهدف من هذا المشروع أو ذاك العمل ومتى يمكن أن يتحقق وكيفية الوصول إلى تحقيقه ، هو ضمن الأركان الأساسية التي يجب على المعلم أن يعد لها ويكتشفها حتى يستطيع إقناع الآخرين بتبني أفكاره أو مساعدته على تنفيذها .أما العمل المبهم الخالي من الأهداف أو ذلك العمل صاحب الأهداف الغامضة أو تلك الأهداف التي قد يحتكرها صاحب العمل لنفسه ، فهذه من الأمور التي قد تؤثر سلبا على المشروع وعلى طريقة تنفيذه ، كما أنها قد لا تعكس الصورة الصحيحة لهذا المشروع فيما بعد بسبب عدم وجودها أو ندرة وضوحها .
الفئة المنفذة :
كل مشروع لا بد من تحديد الجهة التي قد تسعى لتنفيذه سواء من الأفراد أو الجماعات أو الهيئات أو غيرها .فليس كل المشاريع يمكن أن تحمل سمة العمومية في التنفيذ كما أن الخصوصية لا تكون لأي شخص أو جهة وإنما تلك الجهة أو الأفراد المعنيين بصورة مباشرة من ذلك المشروع و الحريصين على ضمان نجاحه وتنفيذه .
و بالتالي فإن المعلم مطالب باختيار ووضع الجهة المعنية بتنفيذ ذلك المشروع قبل الشروع في تنفيذه ، وهذا الأمر من الأشياء التنظيمية التي تسهل انسياب العمل ومعرفة الأدوار عند التنفيذ .
كما أنها تحدد بشكل قاطع المسؤول المباشر عن المتابعة و التنفيذ بحيث لا يترك الأمر عائما أو مائعا عند تنفيذ الخطوات ، وهذا بدوره يحدد المسؤوليات لكل فرد في هذه الفئة .


الفئة المستهدفة :
تحديد الفئة المستهدفة و المستفيدة من المشروع هو أيضا ضمن الأمور التي يجب أن يعمل لها المعلم حسابا قبل الشروع في تنفيذ العمل ، حيث يساعد ذلك على توفير الكثير من الجهد أثناء التنفيذ ، فالتشتيت أثناء التنفيذ لفئات متعددة وعشوائية قد يؤثر سلبا على النتائج المرجوة من المشروع .ويمكن للمعلم تحديد الفئة المستهدفة من مشروعه من خلال الفكرة الأساسية لهذا المشروع بحيث يتناسب ذلك الطرح مع تلك الفئة وهذا الأمر هو من عوامل نجاح أي عمل لأن عدم تناسب المشروع مع الفئة المستهدفة سيؤدي بلا شك إلى نتائج هزيلة وغير مرجوة ، وعليه نقول أن اختيار الفئة لا يكون عشوائيا وإنما يكون بالتناسب مع ما يحمله المشروع من أفكار تهم تلك الفئة دونا عن غيرها .
المكان و الزمان الملائمين للمشروع :
العمومية قد لا تؤدي إلى نتيجة طيبة في كثير من المشاريع ، ولهذا فإن تحديد المكان المناسب و الزمان المناسب لتنفيذ المشروع هو مطلب مهم يجب على المعلم أن يعييه ويوليه قدرا كبيرا من الأهمية قبل أن يعطي الضوء الأخضر لتنفيذ ما هو مقبل عليه ، حيث أن خصوصيات المكان و الزمان هي من العوامل المهمة لنجاح أو فشل أي مشروع وذلك للتأثير المباشر الذي تحدثه سواء بالسلب أو الإيجاب .
المعطيات :
أقصد بهذه الكلمة هو " كل ما من شأنه أن يكون معينا ومفيدا أثناء التنفيذ " ولهذا على المعلم الذي يضع مشروعا ما أن يدرك أهمية العوامل المحيطة للنجاح أو الفشل سواء المادية منها أو المعنوية أو الاجتماعية ، فدراسة هذا الأمر قبل وضع المشروع للاستفادة من الإمكانيات المتاحة سواء البشرية أو المادية هو ضمن الضروريات التي لا يجب أن يغفلها كل صاحب مشروع يريد أن يرى النجاح لمشروعه .
تمويل المشروع :

لا ينكر دور المادة في نجاح أو فشل كثير من المشاريع ، خصوصا إذا ما كانت هي العامل الأساسي فيه ، وبالتالي وجب على المعلم أن يحدد المدى المادي الذي قد يحتاج إليه المشروع كما أنه مطالب بوضع تصور مقترح للجهات أو الموارد التي قد تساعد على التمويل المادي لمشروعه ، كما هو مطالب أيضا بتصور المردود الذي قد يعود به هذا المشروع في حالة إمكانية ذلك وإذا ما تمكن المعلم من وضع فكرة ما أو أسلوب ما للتمويل الذاتي لهذا المشروع فذلك من الأمور الإيجابية التي قد تحسب له ولمشروعه ، حيث أن هذا المشروع لن يكون مرتبطا بموافقات ثانوية لضمان استمراره وتطوره وإنما يكون قادرا على يمول نفسه بنفسه .
السلبيات و الايجابيات للمشروع :

لكل عمل سلبياته وإيجابياته وإنما يحكم على العمل بالنجاح إذا ما ظهرت الإيجابيات على السلبيات و العكس صحيح فيحكم على العمل بالفشل إذا ما برزت سلبياته أكثر من إيجابياته ، وبالتالي كان على المعلم أثناء وضع التصور لهذا المشروع أو ذاك أن يضع مبدئيا تصورا آخر للفائدة المرجوة من هذا المشروع وذلك بأن يحصر الإيجابيات التي قد يحققها ويحصر السلبيات التي قد تظهر فيه أو تطرأ عليه ، مع شرح ذلك للفئات المعنية بهذا المشروع وذلك حتى يتمكن هو أو الفئة المنفذة من تلافي بعض السلبيات و التأكيد على الإيجابيات ، كما أن ذلك من الأمور التي قد تعين على شيئين مهمين وهما التقييم الصحيح للعمل وزيادة الخبرة لأعمال مستقبلية .


الصعوبات
إن تحديد المعوقات أو الصعوبات التي يمكن أن تواجه المشروع في مراحله المختلفة هو من الأمور الهامة عند وضع المشروع ، وذلك حتى يتسنى تحييد هذه المعوقات أو الحد منها ومن تأثيراتها السلبية قبل البدء بالمشروع أو عند التنفيذ له ، وعليه فإن مما يساعد المعلم واضع المشروع معرفة هذه المعوقات وتقنينها هو دراسته للمعطيات المحيطة و الإمكانيات المتوفرة في البيئة أو الزمان و المكان المعنيان بالتنفيذ فيهما .
آلية التنفيذ :
كيف يمكن أن ينفذ المشروع ؟
إن أخبر الناس الذين يستطيعون الإجابة على هذا السؤال هو واضع المشروع .
وذلك بحكم سبب اختياره لهذا المشروع وبحكم دراسته له من حيث أهدافه وفئاته ومعطياته ، و بالتالي فهو القادر على وضع الآلية المناسبة للتنفيذ الذي يجب أن تسير عليه الفئة المنفذة ، مع ملاحظة أن إتاحة الفرصة للتعديل إن كان هناك ضرورة لذلك التعديل ، و الذي أريد أن أصل إليه هنا هو أهمية أن تكون هناك مرونة في هذا الآلية بحيث تبتعد ابتعادا كليا عن الجمود الذي قد يكون عائقا للمشروع أكثر من السلاسة فيه .فرسم الخطوات المناسبة و تحديد المراحل المتعاقبة لضمان التنفيذ الصحيح للمشروع ولإعطاء نتائج إيجابية أمر يفرضه الواقع الذي يجب أن يعيه من يتقدم بمشروع ما ومن هنا كان لزاما وضع الآلية المرنة لتحقيق ذلك .
التقييم المرحلي والتقييم الختامي:

ضمن الأمور التي لا يجب أن تغفل عند المعلم المتقدم بمشروع ما هو أن يضع تصورا لكيفية التقييم المرحلي للمشروع " و أقصد بالتقييم المرحلي الذي يكون في أثناء التنفيذ " وذلك للمتابعة الصحيحة و الجادة له ، كما هو مطالب أيضا بوضع تصور للتقييم الختامي " وأقصد به الذي يكون في نهاية المشروع " لمعرفة مدى النجاح أو الفشل الذي نتج عنه تنفيذ ذلك المشروع .فتحديد الآلية المناسبة للتقييم بنوعيه أمر لابد منه وهو بذلك يساعد أيضا على تحديد السلبيات و الايجابيات لكل مرحلة من البداية وحتى النهاية .

نتائج المشروع :

لكل عمل نتائجه الدالة عليه ، وحتى قبل تنفيذ العمل يمكن للمعلم أن يضع مجموعة من النتائج التي يرى أن تنفيذ هذا المشروع أو ذاك يمكن أن يحققها وأن يصل إليها بعد الانتهاء منه ، ويفترض أن تكون هذه النتائج من الأمور الهامة التي يجب أن يصل إليها أو يحققها صاحب هذا المشروع ن ومن من شك أنها قد تكون هي الفيصل في الحكم على ذلك المشروع إما بالنجاح أو الفشل .
وعلى أية حال فإن النتائج قبل تنفيذ المشروع التي قد يضعها صحاب المشروع إنما هي نتائج لا تزال في طور التوقع حدوثها ومع ذلك فلا يمكن إغفال هذا الأمر باعتبار أنه ضمن أكثر الأمور التي قد تقنع الجهات المنفذة بالموافقة على تبنيه في حالة صياغتها بشكل مُرضي ، وحتى وإن لم تتحقق هذه النتائج بنسبة 100% ولكن على الأقل فهي تكشف جانبا مهما من جوانب المشروع وفكر صاحب المشروع ، وبالتالي كان الاهتمام بها من الأشياء الرئيسة بالنسبة للمشروع وصاحبه .
التوصيات و المقترحات :

يمكن لواضع المشروع أن يضع تصورا مصاحبا لمشروعه من خلال إدراج مجموعة من المقترحات أو التوصيات التي من شأنها أن تساعد على إنجاح المشروع وإبراز فوائده وإيجابياته ، أو تلك المقترحات أو التوصيات التي من شأنها أن تحد من السلبيات أو المعوقات التي قد تطرأ أثناء التنفيذ .
مع تذييل ذلك بإتاحة الفرصة للفئة المنفذة أو المشرفة على المشروع الإدلاء برأييها وتضمين مقترحاتها وتوصياتها لخدمة هذا العمل ، وهذا من أدبيات التعامل مع هذه الفئة و التي ستكون معنية بصورة مباشرة عن التنفيذ كما أن ذلك يساعد على تقاسم المسؤوليات حتى قبل البدء بالمشروع .
في الختام :

ما هذا العمل إلا إسهاما مني لخدمة العملية التعليمية التعلمية في هذه المنطقة ، فإن وفقت في ذلك فذلك من فضل الله عليّ ، وإن كان غير ذلك فعسى أن تكون هناك إسهامات أخرى في المستقبل تكون أجدى وأنفع .وعلى أية حال فإن الكمال لله وحده ، وبالتالي فالفرصة متاحة للزيادة أو النقصان و التبديل أو التعديل في كل ما جاء في هذه الوريقات إن كان ذلك يسهم في إبرازها بصورة أفضل.

شارك المقال

هناك 85 تعليقًا:

I just want to say I am very new to blogging and site-building and absolutely liked your web blog. Very likely I’m likely to bookmark your site . You actually have wonderful writings. Appreciate it for revealing your website.

2314331 beers on the wall. sck was here

very nice post, i definitely love this web site, carry on it

You made some first rate points there. I looked on the web for the problem and found most people will associate with along with your website.

Thanks a ton for writing your opinions. As a blogger, I'm constantly searching for fresh and different ways to think about a topic. I get good enthusiasm in doing so. Thanks a ton once again

Hey – nice weblog, simply looking round some blogs, appears a fairly good platform You Are using. I'm currently using Drupal for just a few of my websites but looking to change one among them over to a platform very a lot the same to yours as a trial run. Anything in particular you'd recommend about it?

What I discover troublesome is to find a weblog that can capture me for a minute but your weblog is different. Bravo.

Hey - nice blog, just looking around some websites, seems a really nice platform you are using. I'm currently using Wordpress for some of my sites but seeking to change one of them over to a platform similar to yours as a trial run. Anything in particular you'd recommend about it?

Many thanks for the fantastic posting. I'm glad I've taken the time to see this.

I've recently began a blog, the knowledge you present on this website has helped me tremendously. Thank you for all your time & work.

Now you have got your new web page and also you're keen to begin making some gross sales! However, how can you make gross sales in case you should not have excessive volumes of holiday makers to your website?

I haven’t checked in here for some time because I thought it was getting boring, but the last several posts are good quality so I guess I will add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend :)

I¡¦ll right away seize your rss feed as I can't to find your e-mail subscription link or e-newsletter service. Do you've any? Kindly let me recognise so that I may subscribe. Thanks.

Can anyone make a comment that is actually about the topic of the post? Seems like there's just silly post after silly post.

Thank you for sharing your ideas. As a writer, I'm often on the lookout for new and different tips on how to look at a matter. I actually uncover excellent motivation in doing so. Many thanks again

Grow masters in this day and age are seeing impressive grow weights with LED grow lamps. As led technology is getting ahead there happens to be many disassociated tests completed to ensure the next line up of grow light technology are pounding out anticipated weights.

I’m not sure exactly how I ran across your blog because I had been researching information on Real Estate in Casselberry, FL, but anyway, I have had a pleasant time reading it, keep it up!

Some really choice posts on this internet site, saved to my bookmarks.

Congratulations on having one of the most sophisticated blogs Ive come across in some time! Its just incredible how much you can take away from something simply because of how visually beautiful it is. Youve put together a great blog space --great graphics, videos, layout. This is definitely a must-see blog!

Merely a smiling visitor here to share the love (:, btw great pattern.

You got a very wonderful website, Sword lily I detected it through yahoo.

Nice blog here! Also your website a lot up fast! What host are you the use of? Can I am getting your affiliate hyperlink in your host? I desire my website loaded up as fast as yours lol

obviously like your web site but you have to test the spelling on several of your posts. Several of them are rife with spelling issues and I in finding it very troublesome to tell the reality on the other hand I will definitely come back again.

Deberias compartir este post. Te recomiendo que lo mandes a www.bebenoticias.com, ya que les interesan temas de bebes y embarazo.

Thanks a lot for providing individuals with an extraordinarily memorable possiblity to read critical reviews from here. It's always very sweet and full of a great time for me personally and my office peers to search your website on the least 3 times a week to learn the new guidance you have. And indeed, I'm just usually fulfilled with your gorgeous information you give. Some 3 tips on this page are surely the most efficient we've ever had.

I simply want to say I am beginner to blogs and honestly savored your blog site. Most likely I’m want to bookmark your site . You surely have really good writings. Thanks a bunch for revealing your web page.

My husband and i got now glad Michael managed to finish up his research through the precious recommendations he discovered from your own blog. It is now and again perplexing to just continually be giving for free instructions that many other people may have been trying to sell. And now we discover we have got the website owner to be grateful to for this. The most important illustrations you made, the straightforward blog menu, the friendships your site assist to create - it's got all wonderful, and it's helping our son and the family consider that that article is cool, and that is incredibly indispensable. Many thanks for all the pieces!

Good work, It’s posts like this that keep me coming back and checking this blog regularly, thanks for the info!

It's a shame you don't have a donate button! I'd certainly donate to this brilliant blog! I guess for now i'll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to new updates and will share this site with my Facebook group. Talk soon!

I keep listening to the news talk about getting boundless online grant applications so I have been looking around for the most excellent site to get one. Could you advise me please, where could i get some?

I really appreciate this post. I've been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You've made my day! Thx again!

Blah, blah, blah. Lots of talking without adding anything to the conversation.

Nice read, I just passed this onto a friend who was doing some research on that. And he actually bought me lunch since I found it for him smile So let me rephrase that: Thank you for lunch! "Curiosity will conquer fear even more than bravery will." by James Stephens.

What i don't understood is actually how you're not actually much more well-liked than you might be right now. You are very intelligent. You realize thus considerably relating to this subject, made me personally consider it from numerous varied angles. Its like men and women aren't fascinated unless it’s one thing to accomplish with Lady gaga! Your own stuffs great. Always maintain it up!

interesting website, this Shed some light on the issue.

Apple now has Rhapsody as an app, which is a great start, but it is currently hampered by the inability to store locally on your iPod, and has a dismal 64kbps bit rate. If this changes, then it will somewhat negate this advantage for the Zune, but the 10 songs per month will still be a big plus in Zune Pass' favor.

Thank you for every other informative site. The place else could I get that kind of info written in such an ideal method? I have a project that I'm just now operating on, and I have been at the look out for such info.

Good write-up, I am regular visitor of one¡¦s blog, maintain up the excellent operate, and It's going to be a regular visitor for a lengthy time.

Fantastic, wonderful blog… really enjoy it and added it into my social bookmarks. Keep up the good work

Enjoyed reading this, very good stuff, thankyou .

Great post, however only some of the points were actually treated really good, I think digging deep for the topic to make it more informative will really help, will be looking forward for more informative post than this. Will suggest some points that are to the best of my knowledge. This might help you bringing more info for all of us.

It's the best time to make some plans for the future and it is time to be happy. I've read this post and if I could I desire to suggest you some interesting things or suggestions. Perhaps you could write next articles referring to this article. I wish to read more things about it!

Some really nice and useful info on this internet site, as well I believe the design and style contains fantastic features.

I can't access the RSS feed. I am getting a 500 internal web server error :(

I definitely wanted to compose a remark in order to express gratitude to you for all the stunning steps you are giving on this site. My long internet search has finally been compensated with wonderful strategies to write about with my friends. I 'd believe that most of us site visitors actually are undeniably lucky to be in a very good website with many perfect individuals with beneficial solutions. I feel truly fortunate to have seen your entire weblog and look forward to tons of more pleasurable minutes reading here. Thanks again for all the details.

I just want to tell you that I am beginner to blogging and definitely liked you're web page. More than likely I’m going to bookmark your blog . You certainly come with remarkable article content. With thanks for sharing your web site.

Some truly great blog posts on this website, thank you for contribution. "He that falls in love with himself will have no rivals." by Benjamin Franklin.

I appreciate, cause I found exactly what I was looking for. You've ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

wonderful issues altogether, you simply received a brand new reader. What could you suggest about your submit that you simply made some days in the past? Any sure?

No comment, I strongly agreed on your post, keep writing brilight ideas!

great issues altogether, you simply won a new reader. What might you suggest about your put up that you made a few days ago? Any positive?

Ha ha... I was just online around and took a glimpse at these feedback. I can't believe that there's still this much fascination. Thanks for writing about this.

Very fantastic information can be found on site . "That is true wisdom, to know how to alter one's mind when occasion demands it." by Terence.

I truly appreciate this post. I have been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You've made my day! Thank you again

Good day! I could have sworn I've been to this blog before but after reading through some of the post I realized it's new to me. Anyways, I'm definitely happy I found it and I'll be bookmarking and checking back frequently!

One thing is that while you are searching for a education loan you may find that you will want a cosigner. There are many cases where this is correct because you will find that you do not use a past credit standing so the loan provider will require that you have someone cosign the financial loan for you. Interesting post.

Hey There. I found your blog using msn. This is a very well written article. I will make sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thanks for the post. I will certainly comeback.

It's not that I want to copy your web page, but I really like the design and style. Could you tell me which style are you using? Or was it especially designed?

I am just writing to make you know of the magnificent discovery our princess went through visiting yuor web blog. She noticed some details, not to mention how it is like to have an incredible helping character to have many others with ease fully grasp chosen extremely tough subject areas. You really did more than her expected results. I appreciate you for churning out the insightful, safe, informative and in addition easy guidance on your topic to Ethel.

I found so many interesting stuff in your blog especially its discussion. From the tons of comments on your articles, I guess I am not the only one having all the enjoyment here! keep up the good work.

whoah this weblog is fantastic i really like reading your posts. Stay up the good paintings! You recognize, many individuals are hunting around for this information, you can help them greatly.

أكاديمية صنع الذات - نموذج خطة عمل مشروع تربوي There are some attention-grabbing points in time on this article but I don’t know if I see all of them center to heart. There may be some validity however I'll take maintain opinion until I look into it further. Good article , thanks and we wish more! Added to FeedBurner as nicely Regards, Wooden Desk

Hello my family member! I wish to say that this article is awesome, great written and come with approximately all important infos. I would like to peer more posts like this .

Ha ha... I was just surfing around and took a look at these feedback. I can't believe that there's still this much attention. Thanks for writing about this.

The next time I read a weblog, I hope that it doesnt disappoint me as a lot as this one. I mean, I do know it was my option to read, however I really thought youd have one thing fascinating to say. All I hear is a bunch of whining about something that you could fix for those who werent too busy on the lookout for attention.

You made some respectable points there. I seemed on the internet for the issue and located most individuals will associate with together with your website.

I am writing a paper for school and would like to quote a portion of your site but need your approval. Would you let me know if it is all right at marygreenburg@fulgham.edu. Thank you for your time.

A really interesting article. I will continue to monitor it.

I was just seeking this information for some time. After 6 hours of continuous Googleing, at last I got it in your website. I wonder what is the lack of Google strategy that do not rank this kind of informative web sites in top of the list. Generally the top web sites are full of garbage.

strongzz hello!,I like your writing so much! share we communicate more about your article on AOL? I require a specialist on this area to solve my problem. May be that's you! Looking forward to see you.

This post is indeed quite interesting. Keep it up! I'll try here to further the contributions Vervolg.

I truly like the fresh perpective you did on the issue. Truly was not expecting that when I started off studying. Your concepts had been easy to comprehend that I wondered why I never looked at it before. Glad to know that there’s an individual out there that definitely understands what he’s discussing. Great job

Indeed even so this specific does take place, whatrrrs your opinion would happen on the prior ones?

Your current posts always have got alot of really up to date info. Where do you come up with this? Just saying you are very creative. Thanks again

I recently added your web site to my favorites. I love reading you. Thanks!

Hi, I think your website might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Firefox, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, terrific blog!

مثل موقع على شبكة الإنترنت بالمعلومات! شكرا كبيرة! شكرا لزيارة وقتا طيبا www.albder.com. انها حقا متعة فهم موقع على شبكة الإنترنت مثل هذا مليء بالمعلومات لطيفة. شكرا!

آخر جميلة لطيفة. أنا فقط تعثر على www.albder.com وأردت أن أقول بأنني حقا يتمتع التصفح المشاركات بلوق. بعد كل شيء سأكون الاشتراك في آر إس إس الخاص بك ، وآمل أن تكتب مرة أخرى قريبا!

وأنا حقا أحب لك لنشرها على الضيوف www.albder.com أنا أحسد قدرتك على نشر المقالة رائعة على www.albder.com أراد ببساطة أن أقول مثل هذا!

جميع الحقوق محفوظة لـ صناعة النجاح | تصميم: آمني